طرح درمان دندانپزشکی

خدمات دندان پزشکی به ما دندان هایی سالم و لبخندی زیبا هدیه می دهد که اولین مرحله ی آن انتخاب بهترین طرح درمان دندانپزشکی زیبایی از طریق دریافت اطلاعات کافی و مشاوره با مراکز درمانی دندانپزشکی می باشد.

همه ی ما در صورت شکستگی یا پوسیدگی دندان، عفونت لثه، جرم و نامرتب بودن دندان ها و عواملی از این قبیل به خدمات و درمان های دندانپزشکی نیاز داریم.

کلیه درمان های دندانپزشکی دارای طرح های درمانی متعددی می باشد که انتخاب هر کدام از آن ها نیازمند بررسی وضعیت هر بیمار می باشد و لازمه ی این امر وقت گذاشتن دندانپزشک برای بیمار است که با توجه به نیاز هر مراجعه کننده و مشاوره با او بهترین طرح درمان دندانپزشکی زیبایی را انتخاب کنند نه اینکه بیماران را مجبور کنند به انجام فقط یک طرح که اغلب پر هزینه تر است و مدنظر خود پزشک می باشد.

این نکته را هم باید در نظر بگیریم که ویژگی یک دندانپزشک ماهر ارائه طرح های درمان گوناگون و انتخاب بهترین طرح درمان برای هر بیمار می باشد.

اهمیت طرح درمان دندانپزشکی برای بیمار

شما باید بدانید که ارائه فقط یک طرح درمان از سوی دندانپزشک و آگاهی ندادن درباره ی طرح های درمان دیگر خلاف اخلاق است چون این شمایید که باید انتخاب کنید چه موردی برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است و عدم رضایت شما بیشتر در چه موردی است و یا حاضر به انجام کدام نوع جراحی هستید و یا اصلا آمادگی کدام یک را دارید تا مشاور قبل از انتخاب طرح درمان با توجه به ایده آل شما تصمیمات لازم را جهت درمان بگیرد.

ترتیب کلی در طرح درمان دندانپزشکی

اطلاع از ترتیب طرح درمان دندانپزشکی برای بیمار این مزیت را دارد که بداند برای شرایط مختلف اول باید کدام درمان را انجام دهد. مثلا اگر بیمار هم به عصب کشی و هم به جرم گیری نیاز داشت باید بداند که اولویت با کدام است.

قدم اول:

در اولین قدم دندان های بدون تاج یا دارای تاج نامناسب توسط متخصص کشیده می شود که محل زخم ایجاد شده تا مراحل پایانی درمان ترمیم گردد. البته استثنا هم وجود دارد که میتوان هم زمان و به صورت موازی عمل کشیدن دندان و درمان را انجام داد.

قدم دوم:

بعد از کشیدن آن دسته از دندان ها که امکان نگهداری ندارند دندان هایی که نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دارند مورد معاینه قرار می گیرند. زیرا به دلیل دردهای بسیار شدید و غیر قابل تحمل شما نمی توانید در هر مراجعه بیشتر از دو دندان را عصب کشی کنید.

قدم سوم:

قدم بعدی در طرح درمان ترمیم دندان است. این نوع درمان در شرایطی انجام می شود که نیمی از تاج دندان آسیب دیده باشد که در این صورت نیاز به ایجاد یک تاج روی ریشه باقی مانده می باشد که ساخت و  نصب تاج کمی روند درمان را به تاخیر می اندازد.

قدم چهارم:

بعضی از دندان ها در نگاه اول سالم بنظر می رسند و برای تشخیص پوسیدگی نهفته در آن ها نیاز به فرآیند جرم گیری می باشد. در این صورت هم پوسیدگی دندان دقیق تر تشخیص داده می شود و هم باعث حذف جرم بر روی دندان هایی می شود که در صدد احتمال پوسیدگی هستند.

قدم پنجم:

در این مرحله وضعیت سلامت لثه ها مورد بررسی قرار می گیرد که در صورت وجود بیماری باید درمان انجام شود.

قدم ششم:

آخرین مرحله از درمان جایگزین کردن دندان های از دست رفته می باشد که به سه روش به ترتیب زیر انجام می شود:

  • کاشت دندان یا همان ایمپلنت
  • روکش های بریج
  • پروتزهای متحرک

ایمپلنت اولویت اول برای کاشت دندان می باشد اما ممکن است همیشه شرایط برای کاشت دندان وجود نداشته باشد که دو دلیل باعث این موضوع می شود:

  • وجود یک بیماری سیستمیک پیشرونده
  • عدم توانایی فرد در پرداخت هزینه ایمپلنت

باید توجه داشت که اولویت کاشت دندان نسبت به پروتزهای متحرک و روکش دندان زیبایی آن، ماندگاری بیشتر، استحکام بالا و عملکرد مناسب آن در دندان می باشد.

دندان پزشکی زیبایی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی به منظور بهبود و اصلاح ظاهر دندان ها به کارهای دندانپزشکی می پردازد که روی دندان ها انجام می شود.

رشته دندان پزشکی زیبایی به بخش های مختلفی تقسیم می شود. برای مثال افرادی که دارای مشکلاتی مربوط به ظاهر دندان هستند به جای دندانپزشک عمومی به دندانپزشک زیبایی مراجعه می کنند.

در گذشته به شاخه زیبایی دندان اهمیت کمتری داده شده و تمرکز اصلی روی بخش درمان دندان و کارهایی مثل کشیدن و پرکردن دندان بود اما امروزه با فناوری های جدید، پزشکان و مشتریان تمرکز زیادی روی درمان های زیبایی دندانپزشکی نشان داده اند. این امر باعث ایجاد دندان هایی زیبا و درخشان و افزایش اعتماد به نفس در مشتریان می شود.

انواع طرح درمان دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی زیبایی شامل انواع طرح درمان زیبایی و ترمیمی می باشد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

سفید کردن دندان‌ ها

این روش زیبایی به خاطر تاثیر چشمگیر آن بر ظاهر دندان ها و راحت و کم هزینه بودن از متداول ترین درمان ها در دندانپزشکی زیبایی می باشد.  

این روش یا در مطب توسط دندانپزشک انجام می شود که خیلی سریع نتیجه  می دهد و معمولا تنها یک جلسه کفایت می کند و یا با دریافت کیت مخصوص حاوی پلاک و ژل از پزشک در خانه انجام می شود. همچنین میتوان سایر مواد مخصوص سفید کردن دندان ها مثل خمیر دندان، ژل، دهان‌شویه، نوار و پلاک بلیچینگ را بدون نسخه از داروخانه تهیه و استفاده کرد.

باندینگ کامپوزیت

در این نوع روش درمان از محلول رزین کامپوزیت برای ترمیم پوسیدگی، ترک ها یا لب پر شدگی دندان و یا برای پر کردن پوسیدگی دندان هایی که در معرض دید قرار دارند استفاده می شود. مدت زمان انجام باندینگ حدودا 60 ـ 30 دقیقه می باشد.

اگر از باندینگ برای اصلاح رنگ یا شکل دندان های جلویی استفاده شود به آن لمینت کامپوزیتی می گویند که این روش در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که دندان ها با بلیچینگ سفید نمی شوند.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی پوسته ای نازک و سفید رنگ است که روی سطح جلویی دندان چسبانده می‌شود تا آنها را ترمیم یا زیباتر کند. لمینت سرامیکی در آزمایشگاه ساخته می‌ شود به همین علت برای لمینت کردن دندان‌ها باید یکی دو هفته صبر کرد.

لمینت سرامیکی مانند لمینت کامپوزیتی برای ترمیم و اصلاح ترک خوردگی، شکستگی، سفید کردن دندان، کجی و اصلاح فاصله بین دندان ها و همچنین کوتاهی دندان ها استفاده می شود.

تفاوت لمینت سرامیکی با کامپوزیتی در این است که لمینت سرامیکی موارد کمی شدیدتر را نیز می تواند پوشش دهد و هزینه آن از لمینت کامپوزیتی بیشتر می باشد.

روکش دندان

روکش دندان مانند لمینت برای زیبایی دندان و اصلاح رنگ و شکل دندان ها استفاده می شود اما تفاوت آن در این است که روکش برای مشکلات شدیدتری که لمینت قادر به حل آن نیست استفاده می شود. همچنین این روش تاحدی تهاجمی است زیرا برای این کار باید بخش زیادی از دندان تراشیده شود. به علاوه از روکش برای تقویت دندان عصب کشی شده و جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود.

تغییر شکل لثه

بعضی از افراد ممکن است دارای لثه های بیش از حد رشد کرده ای باشند که بخش زیادی از سطح دندان های آن ها را پوشانده باشد که هنگام خندیدن لثه جلب توجه زیادی بکند که به این حالت لبخند لثه ای گفته می شود. در این شرایط می توان با جراحی لثه آن را کمی تغییر شکل داد و لبخند لثه ای را اصلاح کرد.

افزایش طول تاج دندان

بعضی افراد دارای دندان های کوتاه هستند که گاهی در اثر ساییدگی زیاد کوتاه شده اند و یا در بعضی افراد به صورت مادرزادی کوتاه هستند که لبخندشان را تحت تاثیر قرار می دهد که در این شرایط می توان با درمان افزایش طول تاج دندان، دندان های خود را بلندتر و چهره و لبخند خود را جوان تر کرد.

ایمپلنت دندان

یکی از روش های پر کردن جای خالی دندان ایمپلنت می باشد. این دندان کاملا شبیه دندان واقعی می باشد و بهترین پروتز مصنوعی از نظر زیبایی می باشد.

جمع بندی

امروزه اهمیت انتخاب درست طرح درمان و مراحل مختلف یک طرح درمان دندانپزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا با وجود تکنولوژی بالا در معاینه اما برخورد با بدن بیمار به گونه ای ماشینی شده و ارتباط عاطفی که در گذشته بین بیمار و پزشک شکل می گرفت و باعث ایجاد روحیه در بیمار و تسریع در روند درمان بود کمتر شده است.

فراموش نکنید که برای این که بدانید مناسب ترین درمان زیبایی دندانپزشکی برای شما چیست باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بتوانید مناسب ترین روش درمان خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *